Kundnytta
Kundnytta innebär för Stakeholder att bidra med svar på följande och liknande frågeställningar;
- Förstår omvärlden er affär?
- Finns det ett tydligt budskap/investment-case?
- Hur bidrar ni till hållbarheten?
- Är ert hållbarhetsarbete tydligt kommunicerat?
- Framgår omvärldens drivkrafter och era framgångs-faktorer, framgår er strategi och era mål?
- Förklaras måluppfyllelsen?
- Är målgruppsanalysen klar, vilka målgrupper prioriteras?
- Är informationen konsekvent i de olika kanalerna?
- Finns det en informationspolicy, kommunikationsstrategi och plan?
- Framgår ert varumärkes löften och värden?
- Upplägg för kapitalmarknadsdag och årsstämma?
- Använder ni era resurser effektivt?
- Är ägarstrukturen rätt?
Det kan ske i olika omfattning;
Analys – omvärldsanalys av hur olika intressenter uppfattar bolaget/ organisationen, kapital-marknadsaktörer, media, medarbetare.
Rådgivning/bollplank & uppdrag för er koncern- och finansiella kommunikation (IR) – strategiskt och taktiskt, anpassat för olika medier:
kommunikationsstrategi och -plan, informationspolicy, krisberedskap,
årsredovisningar, rapporter, investerarmemorandum, prospekt, företagspresentationer, presentationsmaterial – ppt, hemsidesinformation, investor targeting (definition och bearbetning av institutionella placerare), presskit, mediehantering – pressmeddelanden, medielistor och bearbetning m.m.
Identifiera och renodla budskap, skapa struktur och koncept, ta fram texter samt säkerställa helheten innehållsmässigt och visuellt.
Resurs
Informations-/IR-chef att hyra, för en viss tid eller fortlöpande.
Projektledare av till exempel kommunikationsplanering, hemsidesframtagning, årsredovisnings-produktion, varumärkesförändring och/eller profiluppdatering samt liknande uppdrag där kvalificerad projektledning är viktig för slutresultatet.